نقد فیلم عامه پسند سهیل بیرقی

نقد فیلم عامه پسند سهیل بیرقی

فیلم عامه پسند اثر سهیل بیرقی یک فیلم درام اجتماعی است که داستان زنی به نام فهیمه را روایت می‌کند. فهیمه پس از متوجه شدن از خیانت همسرش، تصمیم می‌گیرد به شهر زادگاهش برگردد و شیوه زندگی خود را تغییر دهد. اما این تغییرات با مخالفت و انتقاد مردم و خانواده‌اش روبرو می‌شود و فهیمه باید برای حقوق خود مبارزه کند .

درباره سهیل بیرقی کارگردان فیلم عامه پسند

 

سهیل بیرقی متولد شهرضا و فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع است اما با گرایش به هنر و سینما فعالیت هنری خود را با کمک به عبدالرضا کاهانی در پروژه سینمایی آدم آغاز کرد. سال بعد با رسول صدر عاملی به فعالیت در سینما ادامه داد و در فیلم شب عقهه و شک نیز به ایفای نقش پرداخت. با عنوان من و با تشکر از حضور بازیگران محبوب و شناخته شده است.

نقد فیلم ایرانی عامه پسند

فیلم عامه پسند با نگاهی انتقادی به جایگاه زنان در جامعه ایرانی، مسائلی مانند خشونت خانگی، تبعیض جنسیتی، فشار اجتماعی و فرهنگی، آزادی انتخاب و قدرت را مورد بررسی قرار می‌دهد. کارگردان فیلم با استفاده از شخصیت فهیمه که نمادی از زنان میانسال و مستقل است، نشان می‌دهد که چگونه زنان در برابر سیستم و جریان حاکم، مجبور به مقاومت و مبارزه هستند.

فیلم عامه پسند یک اثر درام اجتماعی است که به موضوع زندگی زنان میانسال و مشکلاتی که با آن‌ها روبرو هستند، می‌پردازد. فیلمنامه‌نویس و کارگردان فیلم، سهیل بیرقی، با این فیلم سومین بخش از سه‌گانه زنانه‌اش را کامل می‌کند. دو فیلم قبلی او، «من» و «عرق سرد» نیز به مسائل زنانه مربوط بودند.فیلم عامه پسند داستان زنی به نام فهیمه را روایت می‌کند که پس از جدایی از همسرش، تصمیم می‌گیرد به شهر زادگاهش برگردد و شیوه زندگی خود را تغییر دهد. اما این تغییرات با مخالفت و انتقاد مردم و خانواده‌اش روبرو می‌شود و فهیمه باید برای حقوق خود مبارزه کند.

فیلم عامه پسند با نگاهی انتقادی به جایگاه زنان در جامعه ایرانی، مسائلی مانند خشونت خانگی، تبعیض جنسیتی، فشار اجتماعی و فرهنگی، آزادی انتخاب و قدرت را مورد بررسی قرار می‌دهد. کارگردان فیلم با استفاده از شخصیت فهیمه که نمادی از زنان میانسال و مستقل است، نشان می‌دهد که چگونه زنان در برابر سیستم و جریان حاکم، مجبور به مقاومت و مبارزه هستند.

فیلم عامه پسند با بازی قوی و متفاوت فاطمه معتمدآریا، هوتن شکیبا و باران کوثری، توانست از نظر منتقدان و مخاطبان، امتیازهای خوبی کسب کند. این فیلم در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.فیلم عامه پسند با ساختار غیرخطی و تدوین هوشمندانه‌ای برجسته می‌شود. فیلمنامه فیلم به شکلی است که رویدادها در فیلم توالی زمانی ندارند و بین گذشته و حال فهیمه رفت و برگشت می‌کنند. این روش باعث می‌شود که مخاطب با دنیای درونی شخصیت اصلی فیلم همراه شود و دلایل تصمیمات و انتخاب‌های او را بهتر درک کند.

نقد فیلم ایرانی عامه پسند
فیلم عامه پسند یک فیلم فمینیستی است که به زبان ساده و روشن، بدون استفاده از شعارهای کلیشه‌ای و تهوع‌آور، به مطالبه حقوق زنان می‌پردازد. فیلم با تصویرسازی زیبا و صداگذاری مناسب، یک اثر هنری موفق و معنادار است که می‌تواند برای هر تماشاگری جذاب و جالب باشد.

نقد های منفی در مورد فیلم عامه پسند

برخی از نقدهای منفی برای فیلم عامه پسند عبارتند از:

• فیلم عامه پسند با ساختار غیرخطی و تدوین هوشمندانه‌ای برجسته می‌شود. اما این روش گاهی باعث می‌شود که روند داستان کند و پیچیده شود و مخاطب را گیج کند.
• فیلم عامه پسند با نگاهی انتقادی به جایگاه زنان در جامعه ایرانی، مسائل مهمی را مطرح می‌کند. اما این انتقادات گاهی به شکلی سطحی و کلیشه‌ای ارائه می‌شوند و عمق و تنوع لازم را ندارند.
• فیلم عامه پسند با بازی قوی و متفاوت فاطمه معتمدآریا، هوتن شکیبا و باران کوثری، توانست از نظر بازیگری، امتیازهای خوبی کسب کند. اما برخی از شخصیت‌های فرعی فیلم، کم‌رنگ و تک‌بعدی به نظر می‌رسند و نقش مؤثری در داستان ندارند.
چه جوایزی را کسب کرده است؟
فیلم عامه پسند، یک جایزه و یک نامزدی را در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر کسب کرده است. جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را باران کوثری برای بازی در این فیلم دریافت کرده است. همچنین فیلم عامه پسند، نامزد جایزه بهترین فیلم در بخش سودای سیمرغ شده است.

 

فیلم عامه پسند اثر سهیل بیرقی، یکی از فیلم‌های مورد توجه منتقدان و مخاطبان در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر بود. این فیلم با موضوعی اجتماعی و زنانه، به مسائلی مانند خشونت خانگی، تبعیض جنسیتی، فشار اجتماعی و آزادی انتخاب پرداخت و بازتاب‌های مثبتی را از سوی منتقدان و مردم دریافت کرد.فیلم عامه پسند عامه پسند نیست همانطور که دو شخصیت آن از عامه پسند بودن بیزارند و یم‌های زندگی‌شان را بر اساس علاقمندی هایشان میزنند و دست به انتخاب می‌زنند.هرچند عواقب آن گریبانشان را می‌گیرد این وضعیتی آشنا برای اکثریت ما است که دیگری چه می‌گوید و من باید طبق نظر او چطور رفتار کنم.

نقد فیلم ایرانی عامه پسند
یکی از تمهیدات فیلمساز این است که دوربین جز سه شخصیت اصلی دیگری را نشان نمی‌دهد و این مخاطب را مدام در حرکتی نرم بین این سه نفر می‌گرداند و با نماهای نزدیک گویی آنها به ناچار و بی دفاع در مقابل مخاطب قرار میگیرندو درونیات خود را درنگاه بیننده به منسه ظهور می‌رسانند.

دوگانگی که فهیمه شخصیت محوری فیلم بر سر آن قرار می‌گیرد امکان می‌دهد که بیننده از خصوصیات شخصیت‌ها با خبر شود.بر این اساس تیپ شخصیتی فهیمه احساسی و درونگرا است که بازی کاملاً روان فاطمه معتمد آریا منطبق با همین الگو پیاده سازی شده است فرد درونگرا در وضعیت حاد عملکرد سرکوبگرانه خود قرار میدهدو اتخاذ تصمیم های اشتباه و عجولانه می‌گیرد اما فردی با عملکرد بنیادین تفکر به خوبی می‌تواند مسائل را در ذهن خود برنامه ریزی و عواقب آن را ارزیابی نماید

نقد فیلم عامه پسند سهیل بیرقی
ایگوی احساسی درونگرا نقش مهمی بر عهده دارد قدرت راز آلود احساسات شدید به شوقی خودشیفته برای غلبه یا سلطه جویی شایستگی مبدل می‌شودتغییر بدن بازیگر در لحظه پیش و پس از امضای برگه طلاق بسیار هیجان انگیز است کنش های بدنی که نشانگر استرس او هست و طلاق و شکست خوردن را برای او اضطرابی از جنس واقعیت می‌پندارد.او مدام برای رفع اضطراب از مکانیزم‌های دفاعی بهره‌مند می‌شود و می‌خواهد همه چیز را به حالت اولیه خودش برگرداند اما نه جوانی را می‌تواند برگرداند و نه شرایط گذشته را بلکه به ناچار در وضعیت مهلک قرار می‌گیرد.

شخصیت دیگر فیلم میلاد که فردی شهودی و برونگرا است سعی می‌کند که مثبت اندیش باشد این گونه افراد می‌توانند به طرز هنرمندانه‌ای به صورت خلاق هنر خود را به کار بگیرند همانطور که میلاد از نظر فهیمه خوش مشرب است.از سوی دیگر رابطه فهیمه و میلاد می‌توانست بار دراماتیک فیلم را افزایش دهد و مراوده زنی میانسال با مردی جوان و گرایش آنها به یکدیگر ابعاد دیگری از ماجرا را در فیلم نشان می‌دهد و فیلمساز از این پتانسیل کاملاً صرف نظر کرده است البته یکی دو بار در مکالمات افسانه و فهیمه افسانه در این زمینه به فهیمه بابت حرف مردم هشدار می‌دهد اما در خلوت فهیمه و میلاد هیچ نشانی از این موضوع نیست.

 

عامه پسند را از نظر رویکرد یک جانبه فمینسمی میتوان مورد نقد قرار داد و نشان می‌دهد که در چنین شرایطی همه می‌توانند بی‌رحمانه به یکدیگر بتازند چه زن و چه مردبا هر نسبتی که با هم دارند اما سهیل بیرقی با فیلم اولش توقع مخاطب را بالا برده توقعی که با فیلم‌های بعدی و به خصوص همین عامه پسند برآورده نشده است.فیلم فقط متکی به محتوایش است وفراز و فرود ندارد نهایتش تکرار موتیف وار ایستادن فهیمه جلوی فریزر و تنفس و دل خنک کردن و تسکین و تسلای لحظه‌ای است .

اما نمای پایانی فیلم با ابهام تا حدودی نبود ایده‌های خلاقانه را جبران می‌نمایدفهیمه از بوتاکس برای جوانسازی چهره‌اش منصرف می‌شوداین تصمیم دوگانه هم می‌تواند نشانی از ناامیدی میانسالی باشد و هم عزم شروعی دوباره برای زندگی بهتر عامه پسند عنوان کتاب معروف چارلز بوکوفسکی است که این فیلم ربطی به آن ندارد و ساخته سوم سهیل بیرقی البته فیلمی هم نیست که عامه پسند به معنای رایج را درادبیات سینمایی این سال‌ها تلقی کنیم.

حرف آخر

 

در این نوشتار به تفصیل در مورد فیلم عامه پسند سهیل بیرقی پرداختیم.و تحلیل منتقدان و مخاطبان را با شما به اشتراک گذاشتیم.اگر این فیلم را تماشا کردید حتما نظرات خودتونو با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری

مقالات مرتبط

2 هفته پیش
پیشنهادات فیلم و سریال، دسته‌بندی نشده، سینمای ایران، معرفی بهترین‌ها
3 هفته پیش
سینمای ایران، بررسی فیلم‌ها و سریال‌ها
نقد و بررسی

از دیدگاه بینندگان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سریال

بزودی | بروزشده

بزودی
هیچ داده ای یافت نشد
پیمایش به بالا
همراه ما باشید

ارایه آخرین اخبار و فیلم های ایران و جهان

ارایه آخرین اخبار و فیلم های ایران و جهان

درخواست فیلم و سریال